مسجد حضرت ابوالفضل (ع) --

شهر جدید اندیشه

مسجد حضرت ابوالفضل (ع) --

شهر جدید اندیشه

پاسخ‌ آیت‌الله مکارم‌شیرازی به پرسش‌هایی درباره مساجد

مسجد مکانی الهی است که بسیاری از انسان‌های برگزیده و والا در تاریخ حیات بشریت توفیق و وظیفه نگهداری و خدمت به آن را داشته‌اند تا آن‌را از هرگونه ناپاکی ظاهری و باطنی بدور دارند 

 

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در گفت‌وگویی مکتوب به پرسش‌های خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پیرامون مسجد پاسخ گفته است که در ادامه سوالات و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها به صورت جداگانه می‌آیند:
۱ـ آیا جایگاه مسجد در دین اسلام همانند جایگاه دیگر مراکز دینی در ادیان دیگر مانند کلیسا در دین مسیحیت است؟
مسجد مهمترین کانون دینی در اسلام است و اگر به صدر اسلام بازگردیم می‌بینیم مسجد مرکز تمام فعالیت‌های اسلامی بلکه مرکز تمام فعالیت‌های حکومت پیامبر اکرم (ص) بوده است و علاوه بر اقامه نماز به صورت مرتب در آن برای همه نیازهای جامعه اسلامی برنامه‌ریزی می‌شد هر چند بعدا متاسفانه کاربری مسجد منحصر به نماز آن هم گاهی به صورت ضعیف تبدیل گردید، ولی بحمدالله بعد از پیروزی انقلاب و حکومت اسلامی و حتی در آستانه انقلاب مسجد تدریجا موقعیت خود را پیدا کرده هر چند تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.
۲ـ کارکردهای مساجد در اسلام چیست؟
همانگونه که در پاسخ سوال بالا گفته شد مسجد نقش مهمی در تعلیم و تربیت مسلمانان و پیشرفت جامعه اسلامی و همچنین اتحاد و همبستگی مسلمین با یکدیگر دارد که اگر به طور فعال عمل کند همه این آثار بر آن مترتب می‌شود.
۳ـ نظرتان راجع به ساخت مساجد و هزینه‌های مربوط به این موضوع چیست؟ آیا ساخت مساجد متعدد با هزینه کم از منظر اسلام پسندیده‌تر است یا ساخت مساجد با تجملات و هزینه بسیار؟
موارد مختلف است در مناطق محروم مخصوصا روستاها که مسجد ندارند لازم است مساجد متعدد با هزینه کم ساخته شود، ولی در مواردی که شکوه و عظمت اسلام مطرح است باید مساجد آبرومند (بدون اسراف) ساخته شود.
۴ـ برخی معتقدند ساخت مناره‌ها در مساجد جزو معماری اسلامی نبوده و بعدا به آن اضافه شده است و زمانی که امام زمان (عج) تشریف بیاورند، مناره‌های مساجد پرهزینه را ویران می‌کنند. ارزیابی شما در این باره چیست؟
این مطلب در یک روایت مرسله‌ای وارد شده است.(توضیح ایسنا«"مسند": حدیثی است که واسطه‌های متعدد بین راوی و معصوم(ع) به نام و نشان معین و مشخص باشد. پس اگر کسی که یکی از معصومین(ع) را ندیده و بدون واسطه از آن معصوم(ع) نقل کند یا این که بگوید از مردی (به صورت مجهول) و او از فلان معصوم(ع) روایت کند، حدیث مرسل خواهد بود؛ یعنی بعضی از واسطه‌های نقل حدیث، حذف شده‌اند. پس "مُرسل" حدیثی است که واسطه‌های آن به معصوم(ع) متصل نباشد.» منبع:hadisy.parsiblog.com)
۵ـ برخی از مساجد در شهرستان‌ها فقط در طول ایام ماه رمضان، ماه محرم یا شب‌های جمعه باز هستند نظرتان در این باره چیست؟
لازم است تا مساجد که نمازخوان بالفعل یا بالقوه دارد در تمام ایام سال در مواقع نماز درهای آن به روی همگان باز باشد.
سرویس: معارف و حقوق - دین و اندیشه

منبع : ایسنا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد